Polen januari 2014

Onlangs zijn wij (Sofie van den Bragt en Rozanne van Marle uit Gy3A) samen met Meneer van Doorn naar Polen afgereisd. Dit was een ontzettend leuke ervaring. We bezochten een basisschool in Chojna (dicht bij de Duitse grens) en hebben allerlei leuke activiteiten gedaan met de leerlingen.

We vertrokken op een donderdag en die ochtend ging onze wekker om 4.00 uur. We vlogen een aantal uren later met het vliegtuig vanuit Brussel naar Berlijn. Daar namen we de trein en binnen twee uur waren we Polen aangekomen! Het sneeuwde er en het was er erg koud. We werden opgehaald door onze gastvrouw Anna en ze nam ons mee naar haar huis. Ze woonde in een klein plaatsje dicht bij Chojna in de buurt. We hadden nog nauwelijks onze jassen uitgedaan, toen Anna met taart aan kwam zetten. Ze was erg vriendelijk en ‘s avonds hebben we samen nog een wandeling door het dorpje gemaakt.

De dag daarna bezochten we meteen de basisschool in Chojna. We werden daar als een soort beroemdheden ontvangen. Alle kindjes wilden met ons op de foto en alle leraressen wisten niet zo goed wat ze moesten zeggen. Iedereen was ontzettend lief en aardig en we werden overspoeld met cadeautjes en tekeningen (en taart!). Na eerst kennis gemaakt te hebben met het schoolhoofd, hielden we een kleine presentatie over ons dagelijks leven en over Nederland. We lieten foto’s zien en vertelden in het Engels en Anna vertaalde dit dan naar het Pools. De leerlingen reageerden erg enthousiast en luisterden met volle aandacht. Hierna werden we meegenomen naar de gymzaal en daar stond een leuke verassing op ons te wachten. De kinderen uit de laagste klassen gingen namelijk zingen en dansen voor ons! Ze hadden er veel tijd en energie in gestoken en de gymzaal was helemaal versierd. Ondertussen kwamen er af en toe  nieuwsgierige leerlingen naar ons toe om vragen te stellen. Ze wilden weten wat we van Polen vonden en hoe Nederland was. Na het spektakel in de gymzaal vertelden de leerlingen uit de hogere klassen ons iets over Polen en hun eigen school. Verder voerden twee meisjes een kleine Engelse dialoog voor ons op en praatten we een beetje met leerlingen. Als laatste gingen we basketbal en volleybal spelen met een groep meisjes. Na ons leuke bezoek aan de basisschool, keken we rond in het stadshuis en beklommen we de kerk van het dorp. Op het einde van de dag bezochten we de bibliotheek met drie leerlingen van de basisschool en gingen we naar de opening van een tentoonstelling over de Douzelage.polen2.jpg

Op zaterdag had Anna eigenlijk gepland dat we een monument zouden bezoeken, maar het was te koud (rond de 20 graden onder 0) om naar buiten te gaan. In plaats daarvan hadden we een rustige ochtend en kwam Anna’s zoon langs. Hij was die week jarig geweest en dat moest gevierd worden, dus we hadden een uitgebreid ontbijt met taart. Rond een uur of drie gingen we weer naar de basisschool, want daar werd een carnavalsfeestje gehouden. ’s Middags was er een feestje voor de onderbouw en hierbij waren veel kleine kinderen verkleed. We

hebben met ze gedanst en daarna bezochten we het internetcafé aan de overkant van de straat. Hier bleek een grote groep kinderen op ons te wachten, waaronder ook tieners van onze eigen leeftijd. Ze lieten ons een stukje van Chojna zien en daarna gingen we weer terug naar de basisschool. Daar werden namelijk de voorbereidingen getroffen voor het feestje van de bovenbouw. We hielpen met het klaarzetten van tafels en stoelen en toen kon het feestje beginnen! Veel meisjes hadden zich helemaal opgetut, terwijl wij helaas in onze truien moesten verschijnen, aangezien we niet wisten dat er een feestje zou komen. Toch hebben we een ontzettend leuke avond gehad. In het begin van de avond waren de leerlingen nog een beetje verlegen, maar na een tijdje wilde iedereen met ons dansen. Ook werden we gekroond als koninginnen van ‘het bal’. Iedereen was erg vrolijk en na bijna drie uur te hebben gedanst, waren we erg uitgeput. Samen ruimden we alle rommel op en toen was de dag alweer voorbij.

Op zondag vertrokken met twee leerlingen van de school naar Szczecin. Dit is de dichtstbijzijnde grote stad bij Chojna. Helaas was het alweer erg koud, waardoor het niet heel erg prettig was om buiten rond te lopen. Ondanks de kou zag het er mooi uit en de sneeuw droeg daar zeker een steentje aan bij. We bezochten een kerk en liepen langs de bevroren haven. Toen begonnen we het toch wel erg koud te krijgen en daarom gingen we naar een restaurant in een hoge toren. Vanuit de 26e etage hadden we een prachtig uitzicht over de stad. We dronken een kopje chocolademelk en daarna bezochten we nog even een winkelcentrum. Rond 5 uur reden we weer terug naar Chojna, want ’s avonds zouden we gaan eten op de basisschool. De leraressen hadden voor ons gekookt en toen we bij de school aankwamen, stond het eten al klaar. Na het avondeten kwam er nog een groep kinderen om samen met ons taart te eten. Anna zei eerst dat er dat er waarschijnlijk niet heel veel kinderen konden komen vanwege het slechte weer, maar uiteindelijk waren er nog best wel veel kinderen op komen dagen. Het hoofd van de school bedankte ons voor ons bezoek aan de basisschool en we kregen allerlei boeken en andere souvenirs om mee naar huis te nemen. Ook wij bedankten de leraressen en de kinderen en daarna werden er nog allemaal vragen aan ons gesteld. De kinderen wilden bijvoorbeeld allerlei Nederlandse woorden weten en ze leerden ons ook een paar Poolse woorden. Toen de avond voorbij was en de kinderen naar huis moesten wilden ze allemaal een knuffel van ons en gingen we ook nog met iedereen een keer op de foto. Met het groepje kinderen dat nog op de school bleef gingen we een sneeuwbalgevecht houden! Dat was heel erg koud, maar vooral ook heel leuk. Helaas moesten we uiteindelijk toch terug naar Anna’s huis om onze koffers te gaan pakken. Dit bleek nog een hele opgave te zijn, want door alle cadeautjes zaten onze koffers helemaal vol.

Op maandag vertrokken we rond 8.00 uur met de trein naar Berlijn. Daar hadden we nog een paar uur over om rond te lopen in de stad en aan het einde van de middag vlogen we terug naar Brussel.

We hebben een ontzetten leuke reis gehad en we hebben er mooie herinneringen aan overgehouden. We hebben erg veel plezier gemaakt met de leerlingen op de basisschool en we hebben geleerd dat je zonder taal ook heel erg goed kan communiceren.