Nationaal Jeugddebat 2014

jeugddebat_3.jpgMaandag 14 april stonden 150 jongeren uit heel Nederland, onder wie Ramon Scholl en Job Zomerplaag, in de Tweede Kamer. Op het 19e Nationale Jeugddebat debatteerden zij met Ministers, Staatssecretarissen en Ombudsmannen over onderwerpen als cybercrime, kindermishandeling, uitdagend onderwijs en gehoorschade.

"Kamerleden zijn net mensen", is de boodschap in het openingswoord van Khadija Arib, eerste ondervoorzitter van het Kamerpresidium. Tijdens de debatten met de politici blijkt dat ook zij mensen van vlees en bloed zijn. Staatssecretaris van Onderwijs Dekker bekent in zijn jonge jaren ‘wel eens’ gespijbeld te hebben, en Minister Opstelten geeft aan dat zelfs hij, als Minister van Justitie, de wetten op het internet niet zo goed kent.

De eerste fractie presenteert haar voorstel over gezond uitgaan aan Staatssecretaris van Volksgezondheid Van Rijn. "Het baart ons zorgen dat 97% van de jongeren die uitgaan, gehoorklachten ervaren." Samen met de Staatssecretaris komen de scholieren met creatieve ideeën om het dragen van oordopjes bij het uitgaan aan te moedigen en samen gehoorschade tegen te gaan.
In het volgende debat passeren veel Engelse termen de revue. De jongeren debatteren namelijk met Minister van Justitie Opstelten over hoe je de wetten op het gebied van cybercrime onder de aandacht moet brengen bij jongeren."Er is veel onwetendheid over wat nou wel en niet mag. Hier moet wat aan gedaan worden", vindt Opstelten. Uiteindelijk komen de scholieren en de Minister tot 'heldere en duidelijke conclusies', aldus Opstelten. Zo zal er meer aandacht besteedt moeten worden aan het verduidelijken van online grenzen op sociale media en het waarborgen van de privacy op het World Wide Web.

jeugddebat_2.jpg

Het derde debat heeft als onderwerp uitdagend onderwijs. Staatssecretaris van Onderwijs Dekker geeft in het debat aan dat het uitdagend houden van het onderwijs van groot belang is voor de toekomst van ons land. Samen concluderen ze dat de eerste stappen zijn gezet, maar dat de ontwikkeling van talent nog geen prioriteit is binnen ons onderwijs. Ramon geeft in de Tweede Kamer een persoonlijk voorbeeld van een interactieve manier van onderwijzen: “Mijn docent Latijn zet filmpjes online waarin jeugddebat.jpghij verder ingaat op de behandelde lesstof en ons zo helpt bij het voorbereiden op overhoringen”.
Het laatste jongerendebat in de Kamer gaat over kindermishandeling. "Ik hoor grapjes en leuke slogans in andere debatten, maar dit onderwerp vind ik niet om te lachen", zegt een van de jongeren. "We hebben het hier tenslotte over een onderwerp als kindermishandeling, en het enige lachwekkende hieraan is hoe weinig meldingen ervan worden gedaan." In het debat met Marc Dullaert, Kinderombudsman, wordt duidelijk dat het taboe, dat rond het bespreken en melden van mishandeling bij kinderen heerst, nog steeds niet doorbroken is. “Het onderwerp kindermishandeling is momenteel ‘hot’ door de reclamespotjes op radio en televisie. Maar als we de statistieken bekijken en met slachtoffers spreken, blijkt dat als het er echt op aan komt, we er onze vingers niet aan durven te branden, aldus Job. De Kinderombudsman geeft na afloop van het debat aan graag met de jongeren in gesprek te gaan, om samen het taboe te doorbreken.

Het Nationaal Jeugddebat is een fantastische mogelijkheid voor jongeren om in aanraking te komen met de politieke wereld. Daarnaast zet het debat jongeren aan het denken over politieke onderwerpen, en geeft het ze de mogelijkheid direct de dialoog aan te gaan met bewindslieden.
Wil jij ook een keer je zegje doen in de Tweede Kamer? Kom dan eens een kijkje nemen bij StellaDebate, de debatclub van het Stella Maris College. Overtuig anderen van je standpunt, leer jezelf te presenteren en ga het debat aan! En misschien sta jij dan wel volgend jaar in de Tweede Kamer.

Met vriendelijke groet,
Job Zomerplaag

Nieuwsarchief