Denklessen

Goed denken kun je leren!
Weet je dat je goed denken kunt leren? In de onderbouw van het Stella Maris College kun je daarom als meer- of hoogbegaafde speciale ‘denklessen’ volgen. In deze lessen krijg je uitdagende en moeilijke lesstof die je hersenen flink aan het werk zet. De lessen worden gegeven volgens de Probleem Gestuurd Onderwijs-methode. Dit betekent dat je vragen moet beantwoorden over een onderwerp dat regelrecht uit de praktijk komt. Je krijgt niet alle informatie op een dienblaadje aangeboden, maar gaat zelfstandig op zoek naar de aanvullende informatie die nodig is om de opdracht goed te maken.

Je ontwikkelt jezelf in razend tempo
Door de bijzondere manier van werken ontwikkel je in de denklessen niet alleen je creatieve denkvermogen, maar ook je doorzettingsvermogen en je organisatietalent. Je leert helder en inzichtelijk denken. Daarnaast doen de lessen ook een flink beroep op je zelfstandigheid en je zelfstudie-, verdiepings- en samenwerkingscapaciteiten. Zelfreflectie aan de hand van de theorie over meer- en hoogbegaafdheid is een vast onderdeel van de lessen. Daarbij ga je nadenken over je eigen leerproces en de samenwerking in de groep en zie je steeds sneller hoe je een opdracht het beste kunt aanpakken.

Een aantal praktische zaken op een rij:
• Je kunt voor de denklessen geselecteerd worden op basis van je scores in de IST- en
   FES-tests, je hoogbegaafdheidsverklaring of het vermoeden van je ouders of de basisschool dat je hoogbegaafd bent.
• Je kunt de denklessen zowel op de HAVO als het VWO volgen.
• In de eerste, tweede en derde klas volg je acht denklessen van elk twee lesuren.
• De denklessen vinden plaats onder reguliere lestijd. Als je een les mist, moet je deze
   zelfstandig inhalen.

Inhoud van de denklessen

Denklessen klas 1 voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
De lessen zijn opgebouwd rondom het thema "Denken als Leonardo da Vinci"

Denklessen klas 2 voor meer- en hoogbegaafde leerlingen.
De lessen zijn opgebouwd rondom het thema: Analytisch denken op weg naar de wetenschap.

Denklessen klas 3 voor meer en hoogbegaafde leerlingen..
De lessen zijn opgebouwd rondom het thema: Filosoferen en reflecteren.

Uitgangspunten:

• Iedere les aandacht voor aanpak van gemiste reguliere lesstof middels een vaste planning in het logboek: wanneer heb je een afspraak gehad met je "leermaatje" en wat hebben jullie besproken. Dit is een vast aandachtspunt aan het begin van iedere denk les.

• Aan het begin van iedere denk les wordt het doel van de les besproken. Het algemene, steeds terugkerende doel is gericht op bewustwording van leerling over hun eigen functioneren en dat van hun omgeving (invulling, zie aanvang van iedere les).

• Zo vaak mogelijk "het geleerde" in de denklessen koppelen aan reële situaties in de reguliere lessen m.a.w. waar heb jij ‘het geleerde" bij nodig?

• Leerlingen maken gebruik van een logboek met ongelinieerd papier en fineliners in diverse kleuren. Doel hiervan is de creativiteit van kinderen aan te spreken.

• De creatieve les wordt gespeeld met simpel, waardeloos materiaal met als doel de kinderen optimaal uit te dagen op creatief gebied.

• De spel les, creatieve les en de sport les staan in het teken van creatief samenwerken om uitdagende opdrachten op te lossen.

• Tijdens de lessen in klas 1 leren de leerlingen jongleren. Bij blokuren wordt er regelmatig tussen de lessen door gejongleerd.

• In klas 2 is een debat les. Voor deze les hebben de leerlingen een les theorie gehad over debatteren. In klas 3 wordt het debatteren gecombineerd met het denken met denkhoeden.

• Ieder jaar is er een kook workshop. De gerechten worden per jaar complexer.

• De docenten volgen de resultaten van de leerlingen via de cijferkaart. Indien leerlingen onvoldoende presteren bij reguliere vakken volgt een gesprek van docent met leerling waarbij een plan van aanpak wordt besproken.